Serviciile sociale sunt create pentru a ajuta cetățenii, familiile acestora să depăşească unele situaţii de dificultate, de prevenire a marginalizării şi excluziunii sociale. În procesul de (re)integrare în cadrul comunității, după revenirea din străinătate, pot apărea diverse situații, diverse probleme, rezolvarea cărora ar putea necesita suport din partea statului, din partea specialiștilor care prestează servicii sociale. La nivel de comunitate un rol important în prestarea, ghidarea și informarea cetățenilor despre serviciile sociale disponibile îl joacă asistentul social din cadrul localității Dvs. De obicei, acesta este localizat în cadrul primăriei localității sau în cadrul Directiei asistenţă socială din cadrul raionului/ orașului. Asistentul social deține misiunea importantă de a ajuta
oamenii in dificultate și a identifica soluții pentru problemele sociale cu care aceștia se confrunta. În acest capitol veți găsi informații despre unde puteți apela pentru servicii de consiliere psihologică, medicală și socială, cum să obțineți statutul de șomer atunci când nu reușiți o perioadă mai îndelungată să găsiți un loc de muncă, cum puteți valorifica anii munciți peste hotare la stabilirea pensiei pentru limita de vârstă, cum puteți să beneficiați de alte plăți sociale chiar dacă v-ați aflat peste hotare.
6.1. Unde puteți beneficia de asistență psihologică, medicală, socială, legală?
Uneori pot apărea anumite situații de impas cu privire la rezolvarea unor stări de crize sociale, profesionale sau familiale. În asemenea situații, cosilierea psihologică, medicală, socială vă poate ajuta să identificați soluții pentru problema cu care vă confruntați. În caz de necesitate, la revenirea acasă puteți beneficia de un set de servicii oferite de agențiile publice care vă pot ajuta să rezolvați mai multe probleme de ordin psihologic, medical, social sau juridic.
Dacă aveți nevoie de asistență urgentă de plasament, asistenţă juridică, asistenţă medicală, asistenţă psihologică, asistenţă socială, puteți solicita ajutor de la:
- Directia generală asistenţă socială a Ministerului Sănătății, Muncii și Protecției Sociale, care sunt amplasate în fiecare raion din ţară.
- Asistentul social din localitatea Dvs. de reședință.
- Centrele de consiliere şi asistenţă psihologică gratuită deschise în cadrul Centrelor Medicilor de Familie (Policlinica de Sector), inclusiv și pentru asistență medicală.
- Ambasadele şi consulatele RM, dacă vă aflaţi încă în străinătate.
6.2. Procedura de înregistrare în calitate de șomer
Statutul de șomer permite persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă să beneficieze, Agențiile de ocupare a forței de muncă. De asemenea, în cazul în care nu reușiți să vă încadrați în câmpul muncii o perioadă mai îndelungată, acest statut vă oferă protecție socială și acces la serviciile de sănătate și alte servicii.
Denumirea serviciului | ÎNREGISTRAREA OFICIALĂ ÎN CALITATE DE ŞOMER |
Descrierea serviciului | Statutul de șomer vă permite să beneficiați, în mod gratuit, de toate serviciile oferite de Agențiile pentru Ocuparea Forţei de Muncă, cum ar fi: instruire şi formare profesională, indemnizații pentru încadrare şi instalare la locul de muncă, etc.
|
Pașii de urmat şi documente necesare pentru a beneficia de serviciu |
1. Vă prezentați la Agenţia pentru Ocuparea Forţei de Muncă în a cărei rază aveți domiciliul sau reședința (în continuare
|
Unde vă puteți adresa, datele de contact ale prestatorului |
Agenţia Naţională de Ocupare a Forţei de Muncă
|
Costul serviciului |
Serviciul este oferit gratuit. |
Alte informații importante |
La nivel local, informații despre modul de înregistrare în calitate de șomer pot fi obţinute la primărie. |
6.3 Cum puteți beneficia de pensie pentru limita de vârstă cu cotizarea anilor munciți peste hotare?
Dacă ați revenit acasă după ani buni lucrați oficial peste hotare şi sunteți în prag de pensionare, trebuie să cunoașteți că există posibilitatea de a beneficia de pensie pentru limita de vârstă achitată în Republica Moldova cu cotizarea anilor lucrați peste hotare, chiar dacă nu ați contribuit la fondul de asigurări sociale din Republica Moldova în anii de migrație. Acest lucru este posibil dacă Republica Moldova are încheiat Acord de colaborare internațională în domeniul asigurărilor sociale cu ţara în care ați muncit. Acordurile de colaborare internațională permit pe de o parte, protecţia socială a cetăţenilor migranţi în ţara gazdă, iar, pe de altă parte, este asigurată securitatea socială la întoarcerea cetăţenilor în Republica Moldova, prin posibilitatea de a valorifica anii lucrați oficial peste hotare şi a beneficia de pensie pentru limită de vârstă.
Denumirea serviciului | STABILIREA PENSIEI PENTRU LIMITA DE VÂRSTĂ ÎN BAZA ACORDURILOR ÎN DOMENIUL ASIGURĂRILOR SOCIALE |
Descrierea serviciului |
|
Pașii de urmat şi doocumente necesare pentru a beneficia de serviciu | În cazul stabilirii pensiei pentru limită de vârstă în baza prevederilor Acordurilor internaţionale în domeniul securităţii sociale, la care Republica Moldova este parte, este necesar ca solicitantul să depună o cerere la CNAS, prezentând următoarele documente în original şi copie:
|
Unde vă puteți adresa, datele de contact ale prestatorului |
Casa Naţională de Asigurări Sociale, www.cnas.md
|
Costul serviciului |
Serviciul este oferit gratuit. |
Alte informații importante |
|
6.4 Cum puteți beneficia de diverse prestații sociale dacă ați muncit peste hotare?
Pe lîngă drepturile la pensiile pentru limita de vîrstă (descrise în subcapitolul 6.3), Acordurile de colaborare internațională în domeniul securității sociale cu ţara în care ați muncit permit oținerea drepturilor la diverse prestații sociale: pensie de urmaș, pensie de dezabilitate, pensie şi indemnizaţie de dizabilitate în urma accidentelor de muncă, ajutorului de deces, indemnizaţie de maternitate, indemnizaţie lunară pentru creşterea copilului pînă la împlinirea vîrstei de 3 ani. Pentru a beneficia de aceste plăți urmează să vă adresați la Casa Națională de Asigurări
Sociale (CNAS) și să depuineți setul de acte solicitat. În dependență de prestația socială solicitată, setul de documente variază. Actele solicitate le puteți găsi prin accesarea paginii web www.cnas.md, rubrica Relații internaţionale/ Informații utile pentru lucrătorii migranţi sau la
sediul oficiului central al CNAS.