3. Oportunități de inițiere și dezvoltare a afacerilor: acces la finanțe, instruiri și consultanță antreprenorială
Activitatea de antreprenoriat reprezintă o oportunitate de a avea un trai decent acasă pentru fiecare cetățean. Conform datelor oficiale statistice, practic, nici o persoană care desfăşoară activitate de antreprenoriat nu cade sub incidența sărăciei şi câștigă venituri decente.
Lansarea unei afaceri aduce multe avantaje: șansa unui câștig ridicat, siguranța locului de muncă, libertatea de a decide în mod independent modul de utilizare a resurselor acumulate, posibilitatea de a-ți ajuta familia, putere și influență în luarea deciziilor etc. În plus, dă libertate fiecărei persoane în parte de a-și face viaţa mai plăcută, de a o trăi din plin și de a-și asuma un rol responsabil nu numai în cadrul familiei ci și în comunitatea în care locuiește.
În Republica Moldova circa 98% din numărul total al întreprinderilor sunt întreprinderi mici şi mijlocii. Deschiderea unei afaceri mici sau mijlocii reprezintă o șansă reală pentru persoanele ambițioase și cu inițiativă. Micile afaceri devin o alternativă viabilă pentru tinerii din Moldova, deoarece asigură creșterea motivației pentru realizarea personală, încurajează inovația, inițiativa, creativitatea, independența, dinamismul și diversitatea.
Statul susţine dezvoltarea antreprenoriatului şi a creat servicii şi programe speciale prin care oferă un șir de facilități pentru aceasta, printre care: Programul de Atragere a Remitențelor în Economie PARE 1+1, Programul-pilot „Femei în afaceri”, Incubatoarele de Afaceri, Fondul de Garantare a Creditelor, Programul de instruire continuă „Gestiunea Eficientă a Afacerii” Programul de instruire continuă „Gestiunea Eficientă a Afacerii”, etc. Aceste programe oferă întreprinzătorilor și potențialilor întreprinzători oportunități pentru a se lansa în afaceri și a se dezvolta: acces la servicii de instruire și consultanță antreprenorială, acces la granturi și fonduri de finanțare.
Una din principalele instituții de stat care asigură suport în domeniul afacerilor este Organizația pentru Dezvoltarea sectorului Întreprinderilor Mici și Mijlocii (ODIMM). Totodată, Agențiile pentru Ocuparea Forței de Muncă oferă suport persoanelor care doresc să lanseze afaceri și urmează să creeze locuri de muncă.
Surse importante de informații pentru antreprenori și potențialii antreprenori sunt portalurile web „Finanţarea afacerilor” www.finantare.gov.md și www.businessportal.md. Acestea integrează date despre oportunitățile și condițiile de finanţare a afacerilor (ratele dobânzilor, finanțatorii, băncile sau instituţiile participante, perioada de grație, termenul de scadență, suma totală disponibilă şi altele), informații despre cum să-ți lansezi sau să-ți dezvolți afacerea, care sunt programele actuale de suport în afaceri.
Acest capitol cuprinde descrierea instrumentelor de bază de suport antreprenorial unde veți identifica răspunsuri la asemenea întrebări: Unde și cum puteți găsi finanțe pentru deschiderea și/sau dezvoltarea unei afaceri? Cine vă poate acorda suport în acordarea creditelor? Unde puteți obține și cine vă poate oferi consultanță și studii antreprenoriale?
3.1. Programul de Atragere a Remitențelor în Economie PARE 1+1
Programul de stat PARE 1+1 a fost conceput pentru susţinerea migranţilor moldoveni, care doresc să se reîntoarcă în ţară şi să-şi inițieze propriile afaceri. Pentru fiecare leu din remitențe investit într-o afacere, statul oferă un alt leu gratis, prin intermediul Programului.
Deschiderea unei afaceri finanţate din bani proveniți de peste hotare combinați cu banii statului este o investiție eficientă a propriilor economii. De la începutul implementării programului, sunt înregistrate multiple practici pozitive de investire a mijloacelor financiare obţinute peste hotare. Există practici când unul sau câțiva membri ai familiei au revenit în țară pentru a dezvolta afacerea deschisă. Investirea remitențelor în afaceri semnifică trai decent acasă alături de cei dragi.
Denumire | Programul de Atragere a Remitențelor în Economie PARE 1+1 |
Descrierea programului |
Programul are menirea să stimuleze cetăţenii care lucrează în străinătate sau pe cei reveniți acasă, deținători de capital provenit din remitențe, să înființeze şi să dezvolte întreprinderi mici şi mijlocii în ţară. Beneficiari ai programului pot fi lucrătorii migranţi din Republica Moldova şi rudele de gradul întâi ale acestora. Rudă de gradul întâi se consideră: soțul/soția, părinții/înfietorii, fii/fiicele. Puteți aplica la Program dacă doriți să creați o întreprindere nouă şi/sau dacă doriți să dezvoltați o întreprindere existentă. Programul are 2 module principale de care puteți beneficia:
La etapa de solicitare a finanțării trebuie să aveți întreprinderea înregistrată, planul de afaceri elaborat, certificatul de participare la cursurile de instruire (după caz). Sunt eligibile pentru finanţare toate activităţile, cu excepţia: (i) importului de mărfuri, cu excepţia echipamentului de producţie şi materiei prime; (ii) activităţilor fiduciare şi de asigurare; (iii) activităţilor fondurilor de investiții; (iv) activităţii bancare, de microfinanțare; (v) activităţilor de schimb valutar şi de lombardare; (vi) jocurilor de noroc; (vii) procurării bunurilor imobiliare; (viii) comerţului; (ix) serviciilor de alimentație publică prestate în municipiile Chişinău şi Bălți. |
Pașii de urmat şi documente necesare pentru a beneficia de oportunitățile programului |
1. Pentru a vă înscrie la Program urmează să depuneți la Organizaţia pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii (ODIMM), personal sau prin poșta electronică, un dosar care să conțină următoarele documente:
2. Suplimentar pentru a participa la componenta „Instruire şi suport antreprenorial” este nevoie să adăugați următoarele acte:
3. Ulterior, pentru a beneficia de finanțare urmează să completați dosarul cu:
În cazul întreprinderilor active se adaugă următoarele documente:
4. Lista documentelor și formularele-tip, necesare a fi anexate la dosar, pot fi accesate on-line pe pagina web oficială a ODIMM: www.odimm.md. 5. Pentru comoditatea Dvs., dosarul cu documente poate fi depus și printr-un reprezentant, cu condiția prezentării procurii în original. |
Unde vă puteți adresa, datele de contact ale prestatorului |
Organizaţia pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii (ODIMM) Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt nr. 134, et 3 (sediul Poșta Moldovei). MD-2012, Chişinău, Moldova Tel : + 373 (22) 29 57 41 e-mail: office@odimm.md |
Costuri | Programul se desfăşoară după regula „1+1”: solicitantul achită 50% din preţul cursurilor de instruire antreprenorială din cadrul componentei „Instruire şi suport antreprenorial”. |
Alte informații importante |
Perioada de înscriere şi depunere a dosarului este anunțată pe site-urile oficiale ale Ministerului Economiei și Infrastructurii și ODIMM, precum şi în presă. Solicitanții în termen de 30 de zile vor fi notificați argumentat privind acceptarea sau respingerea dosarului de participare la Program. Solicitanții care au depus dosare incomplete nu vor fi admiși pentru participare în cadrul Programului. |
3.2 Programul-pilot „Femei în afaceri”
Programul-pilot „Femei în afaceri” este un instrument guvernamental creat pentru dezvoltarea antreprenoriatului feminin în Republica Moldova, pentru facilitarea accesului femeilor antreprenoare la instruire şi resurse informaţionale, pentru promovarea spiritului antreprenorial în rândul femeilor şi facilitarea accesului femeilor antreprenoare la resurse financiare, tehnologii moderne și inovații.
Denumire | PROGRAMUL-PILOT „FEMEI ÎN AFACERI” |
Descrierea programului |
Programul are menirea de a încuraja femeile să creeze propriile afaceri, să faciliteze accesul acestora la instruire şi resurse informaţionale și să le asigure accesul la resurse financiare. Programul este destinat femeilor care intenționează să lanseze o afacere proprie sau să dezvolte afacerea existentă. Programul cuprinde 3 componente, care corespund diferitor etape de dezvoltare a afacerii:
|
Pașii de urmat şi documente necesare pentru a beneficia de oportunitățile programului |
Pentru a vă înscrie la Program urmează să completați on-line formularul de aplicare, plasat pe pagina web a Organizației pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii (ODIMM) www.odimm.md. Apelul de proiecte şi perioada de aplicare este anunțată pe site-urile oficiale ale Ministerului Economiei și Infrastructurii (www.mei.gov.md) și ODIMM (www.odimm.md), precum şi în presă. Pentru componenta II şi III, la completarea electronică a formularului de aplicare urmează să anexați următoarele documente:
Formularele-tip necesare a fi completate şi anexate la dosar, pot fi accesate on-line pe pagina web oficială a ODIMM: www.odimm.md. Pe pagina web a ODIMM puteți vizualiza un tutorial video care vă ajută să completați formularul de aplicare. |
Unde vă puteți adresa, datele de contact ale prestatorului |
Organizaţia pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii (ODIMM) Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt nr. 134, et 3 (sediul Poşta Moldovei). MD-2012, Chişinău, Moldova Tel : + 373 (22) 29 57 41 e-mail: office@odimm.md |
Costuri | Serviciul este oferit gratuit. |
Alte informații importante |
Prioritate în cadrul Programului se acordă afacerilor: inovative și cu potențial de export, din domeniul industriei creative, agroturismului și meșteșugăritului, din domeniul producerii, tehnologiei informaționale și comunicații, non-agricole din zone rurale, care nu cad sub incidența criteriilor de eligibilitate a suportului acordat de Agenția de Intervenție și Plăți pentru Agricultură, întreprinderi care oferă servicii/produse companiilor mari. Cadrul normativ: Hotărârea Guvernului nr. 1064 din 16.09.2016 cu privire la aprobarea Programului – pilot ”Femei în Afaceri” |
3.3. Incubatoarele de Afaceri – instrumente de susținere a antreprenoriatului la nivel local
Incubatoarele de afaceri reprezintă instituții publice localizate în toate regiunile țării, ce oferă antreprenorilor și potențialilor antreprenori condiții avantajoase pentru a se dezvolta: spații de producere și oficii, consultanţă şi instruire antreprenorială gratuită, acces la servicii de finanțare și de sprijin tehnic, etc. Antreprenorii începători beneficiază de serviciile Incubatoarelor de afaceri până la atingerea unui nivel de stabilitate şi autonomie, ceea ce asigură întemeierea unor afaceri durabile și de succes.
Denumire | Rețeaua Incubatoarelor de Afaceri |
Descriere |
Incubatoarele de Afaceri sunt instituții publice care au menirea să susțină crearea și dezvoltarea antreprenoriatului în regiunile țării. Scopul Incubatoarelor este de a crea companii durabile și competitive. Incubatoarele de Afaceri oferă servicii pentru întreprinderile tinere aflate la început de activitate, dar și pentru potențialii antreprenori doritori să inițieze o afacere. Incubatoarele de Afaceri oferă servicii divizate în 3 etape:
Afacerile incubate sunt găzduite în cadrul incubatorului pentru o perioadă de până la 3 ani, cu posibilitatea de extindere a termenului (plus maxim 2 ani). Ulterior, după atingerea unui nivel de stabilitate şi autonomie, întreprinderile părăsesc Incubatorul și funcționează pe cont propriu. Incubatoarele de Afaceri sunt localizate în 11 orașe ale țării: Soroca, Ștefan Vodă, Leova, Rezina, Sângerei, Dubăsari, Ceadâr-Lunga, Cimișlia, Nisporeni, Călărași, Cahul. |
Pașii de urmat pentru a beneficia de oportunitățile oferite |
Pentru a beneficia de serviciile Incubatoarelor de Afaceri urmează să: 1. Completați formularul-tip de aplicare disponibil pe pagina web a instituției și/sau vă adresați la sediile instituțiilor respective; |
Unde vă puteți adresa, datele de contact ale prestatorului |
Incubatoarele din teritoriu:
Organizaţia pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii (ODIMM) Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt nr. 134, et 3 (sediul Poşta Moldovei). MD-2012, Chişinău, Moldova Tel : + 373 (22) 29 57 41 e-mail: office@odimm.md, riam@odimm.md |
Costuri | Achitarea utilităților și chiriei la preț redus. Prețurile sunt stabilite de autoritățile publice locale. |
Alte informații | Informații despre incubatoarele de afaceri pot fi obținute la consiliile raionale, subdiviziunile responsabile de domeniul economic. Incubatoarele raionale în comun cu Organizaţia pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii (ODIMM) au creat Reţeaua Incubatoarelor de Afaceri care în comun prestează servicii integrate de suport antreprenorial: www.riam.md. |
3.4. Fondul de Garantare a Creditelor – instrument de asigurare a accesului la finanțe
Lipsa gajului reprezintă una din principalele probleme la solicitarea unui credit cu care se confruntă întreprinderile mici și mijlocii. Statul oferă garanții financiare pentru a susține afacerile care doresc să obțină credite pentru dezvoltare. Garanția statului acoperă până la 70% din suma creditului.
Denumire | Fondul de Garantare a Creditelor |
Descrierea serviciului |
Fondul de garantare a creditelor (FGC) a fost creat pentru asigurarea accesului la finanțare pentru întreprinderile mici și mijlocii prin emiterea garanțiilor financiare la contractarea unui credit;
|
Pașii de urmat şi documente necesare pentru a beneficia de oportunitățile serviciului |
1. Antreprenorul se prezintă la o bancă parteneră a Organizației pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii (ODIMM) unde depune documentele necesare pentru solicitarea unui credit;
|
Unde vă puteți adresa, datele de contact ale prestatorului |
Organizaţia pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii (ODIMM) Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt nr. 134, et 3 (sediul Poşta Moldovei). MD-2012, Chişinău, Moldova Tel : + 373 (22) 29 57 41 e-mail: office@odimm.md |
Costuri | Comision anual: 0,5% de la suma garanției. |
Alte informații importante | Băncile partenere ale Organizației pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii (ODIMM):
|
3.5. Suvenții și suport antreprenorial pentru afaceri care crează locuri de muncă
Serviciul de consultanță, asistență și sprijinirea creării unei afaceri se acordă pentru stimularea creării locurilor de muncă. Este prestat de Agențiile de Ocupare a Forței de Muncă localizate pe întreg teritoriul țării.
Cetăţenii care nu deţin un loc de muncă, dar decid să îşi creeze propriul loc de muncă prin iniţierea unei afaceri proprii, pot beneficia gratuit de consultanţă, asistenţă și ajutor bănesc în acest scop.
Denumirea serviciului | Consultanța, asistența și sprijinirea inițierii unei afaceri |
Descrierea serviciului |
Vi se oferă consultanță și asistență privind condițiile de inițiere a unei activități de antreprenoriat;
|
Paşii de urmat şi documente necesare pentru a beneficia de serviciu |
1. Vă înregistraţi ca şomer la Agenţia pentru Ocuparea Forţei de Muncă (în continuare Agenţie), în a cărei rază aveți domiciliul sau, după caz, reședința. Serviciul este disponibil doar pentru persoanele care dețin statut de șomer. 2. Apelați la serviciile de consultanță și asistență prestate de Agenție, descrise mai sus. 3. Depuneți la Agenţie dosarul cu un set de documente prestabilit, inclusiv: cerere de finanțare, formularul de aplicare conform modelului tipizat, etc. |
Unde vă puteţi adresa, datele de contact ale prestatorului |
Agenţia Naţională de Ocupare a Forţei de Muncă www.anofm.md; www.angajat.md MD-2009, Chișinău, Republica Moldova, str. Vasile Alecsandri, 1 Tel. +373 22 72 10 03 E-mail: anofm@anofm.md, eangajare@anofm.md Facebook ID: anofm.md Agenţiile teritoriale de ocupare a forţei de muncă: Activează în fiecare raion, inclusiv în mun. Chișinău, mun. Bălți și UTA Găgăuzia. Datele de contact și adresele le puteți găsi în Anexa 1 a prezentului Ghid sau prin accesarea link-ul: www.anofm.md/network/agency Centrul de Apel – Piața Muncii Tel. 0 8000 1000 – apel gratuit din Republica Moldova +373 22 838414 – apel cu tarif standard din străinătate E-mail: centrulapel@anofm.md Skype ID: Centrul-de-Apel-ANOFM |
Costul serviciului | Serviciul este oferit gratuit. |
Alte informaţii importante | Beneficiarul subvenției este obligat să păstreze locul de muncă creat cel puțin 36 luni, în caz contrar poate urma returnarea ajutorului bănesc acordat de stat. |
3.6. Programul de instruire continuă „Gestiunea Eficientă a Afacerii”
Programul ,,Gestiunea Eficientă a Afacerii" a fost conceput pentru sporirea cunoștințelor și abilităților antreprenoriale a întreprinderilor mici și mijlocii. Programul înglobează 12 module de instruire, care cuprind diverse aspecte necesare de a fi cunoscute pentru a asigura o activitate antreprenorială de succes.
Denumire | Programul ,,Gestiunea Eficientă a Afacerii" |
Descrierea programului |
Gestiunea Eficientă a Afacerii (GEA) este un program destinat antreprenorilor și angajaților acestora, de orice vîrstă, ce practică activităţi economice sub orice formă de organizare juridică, care doresc să-şi sporească abilităţile în domeniul antreprenorial pentru asigurarea gestionării eficiente a afacerii.
|
Pașii de urmat pentru a beneficia de oportunitățile programului | Pentru a vă înregistra la curs urmează să completați on-line formularul de participare de pe pagina web a Organizației pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii (ODIMM): www.odimm.md |
Unde vă puteți adresa, datele de contact ale prestatorului |
Organizaţia pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii (ODIMM) Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt nr. 134, et 3 (sediul Poşta Moldovei). MD-2012, Chişinău, Moldova Tel : + 373 (22) 29 57 41 e-mail: office@odimm.md |
Costuri | Cursurile sunt oferite gratuit. |
Alte informații importante | Informații suplimentare puteți obține prin intermediul Liniei de informare la numărul (022) 22 53 84 administrată de ODIMM. |
3.7. Oportunități pentru producătorii agricoli – subvenționarea afacerilor din mediul rural
Cea mai mare parte din populația mediului rural este ocupată în activităţile agricole. De aceea, întru sprijinirea dezvoltării sectorului agricol și creării locurilor de muncă, statul acordă agricultorilor subvenții pentru dezvoltarea afacerilor în agricultură. Întreprinderile agricole din mediul rural și din micile orășele, gospodăriile țărănești (de fermier) pot beneficia de un ajutor financiar nerambursabil din partea statului pentru dezvoltarea afacerilor în sectorul agricol.
Subvențiile se acordă din Fondul național de dezvoltare a agriculturii şi mediului rural gestionat de Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului.
Denumire | Subvenționarea producătorilor agricoli |
Descriere |
Subvenționarea în agricultură reprezintă un ajutor financiar nerambursabil acordat de către stat producătorilor agricoli, cu scopul de a încuraja şi stimula dezvoltarea mediului rural și a sectorului agroindustrial din Republica Moldova.
|
Pașii de urmat pentru a beneficia de oportunitățile programului |
Pentru obţinerea subvențiilor, urmează să prezentați la oficiile teritoriale ale Agenției de Intervenție și Plăți în Agricultură din raza teritorială în care ați efectuat investiția, un dosar cu următoarele documente:
Setul de documente poate varia în dependență de măsura pentru care se solicită finanțarea, de aceea este binevenită consultarea paginii web a Agenției de Intervenție şi Plăţi în Agricultură. La dosar se prezintă și documentele în original pentru care s-au atașat copii. Dosarul se depune sigilat şi numerotat, precum şi semnat pe fiecare pagină de către solicitant. Documentele în copii trebuie să conțină mențiunea „conform originalului” şi ștampila oficiului teritorial al Agenției. După înregistrarea dosarului vi se eliberează confirmarea privind recepționarea dosarului de solicitare a sprijinului financiar. La necesitate, pot fi solicitate informații, documente suplimentare pentru completarea dosarului, care urmează să le prezentați în termen de pînă la 5 zile de la data primirii notificării. Termenul de examinare, inspecție în teren şi autorizare spre plată nu poate depăşi 60 de zile calendaristice. |
Unde vă puteți adresa, datele de contact ale prestatorului |
Agenţia de Intervenție şi Plăţi pentru Agricultură, www.aipa.gov.md, MD-2004, mun. Chişinău, bd. Ștefan cel Mare şi Sfânt 162, Tel: 022 222 892; Linia fierbinte: 022 213 333, e-mail: aipa@aipa.gov.md Oficiile teritoriale: Oficiul teritorial Chișinău (mun. Chișinău, bd. Ștefan cel Mare, 162, etaj. 12, bir. 1210, Tel. 022220393). Raza de deservire: mun. Chișinău, Ialoveni, Strășeni, Criuleni, Anenii Noi, Dubăsari Oficiul teritorial Cahul (or. Cahul, str. Vasile Alecsandri, 102, Tel: 0299 33121). Raza de deservire: Cahul, Taraclia, Cantemir, Vulcănești. Oficiul teritorial Edineț (or. Edineț, șos. Bucovinei, 37, Tel: 024624112). Raza de deservire: Edineț, Briceni, Ocnița, Dondușeni Oficiul teritorial Florești (or. Florești, str. Victoriei, 2, Tel: 025027022). Raza de deservire: Florești, Soroca. Oficiul teritorial Bălți (mun. Bălți, str. Calea Ieșilor, 26, etaj. 3, Tel: 023 135 604). Raza de deservire: mun. Bălți, Glodeni, Râșcani, Fălești, Drochia, Sângerei Oficiul teritorial Orhei (or. Orhei, str. Ion Creangă 1, Tel: 023 533 291). Raza de deservire: Orhei, Telenești, Rezina, Șoldănești. Oficiul teritorial Hâncești (or. Hâncești, str. Hîncu Mihalcea, nr. 123, Tel: 026923610). Raza de deservire: Hâncești, Cimișlia, Leova. Oficiul teritorial Ungheni (or. Ungheni str. Națională, 7, Tel: 023625249). Raza de deservire: Ungheni, Călărași, Nisporeni. Oficiul teritorial U.T.A Găgăuzia (or. Comrat str. Pobedî, 58, Tel: 029 829 779). Raza de deservire: Comrat, Ceadâr-Lunga, Basarabeasca. Oficiul teritorial Căușeni (or. Căușeni, str. Mateevici 9, of. 40, Tel: 024 321 110). Raza de deservire: Căușeni, Ștefan Vodă. |
Costuri | Serviciul este oferit gratuit. |
Alte informații |
Condițiile de subvenționare, sumele oferite, detalierea activităților susținute sunt descrise în Regulamentul privind condițiile, ordinea şi procedura de acordare a mijloacelor Fondului Naţional de Dezvoltare a Agriculturii şi Mediului Rural (Hotărârea Guvernului nr. 455 din 21 iunie 2017).
|
3.8. Subvenții pentru agricultură în avans pentru întreprinzătorii începători
Fermierii începători, tinerii, femeile pot solicita subvenții în avans pentru dezvoltarea unei afaceri în domeniul agriculturii. Dacă ajutoarele băneşti (subvențiile) descrise în capitolul de mai sus se acordă după ce agricultorul a realizat investiția, subvențiile în avans se acordă până la efectuarea propriu-zisă a investiției și au scopul de a facilita accesul la finanțare pentru tineri şi femei şi de a încuraja crearea întreprinderilor mici și a locurilor de muncă noi în mediul rural.
Subvențiile se finanțează din Fondul național de dezvoltare a agriculturii şi mediului rural gestionat de Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului.
Denumire | Subvenţii în avans pentru proiectele start-up |
Descriere |
Subvenția în avans reprezintă un ajutor financiar nerambursabil şi neimpozabil, acordat din Fondul naţional de dezvoltare a agriculturii şi mediului rural, producătorilor agricoli debutanți pentru susţinerea lansării şi dezvoltării proiectelor start-up.
Criteriile de eligibilitate pentru obţinerea sprijinului financiar:
Domeniile de sprijin eligibile plăţilor în avans sunt:
Valoarea maximă a subvenției în avans acordată constituie 65% din valoarea costurilor eligibile.
|
Pașii de urmat pentru a beneficia de oportunitățile programului |
Pentru obţinerea subvenției în avans, urmează să prezentați la oficiile teritoriale ale Agenției de Intervenție și Plăți în Agricultură din raza teritorială proprie, un dosar cu următoarele documente:
Modelul cererii de solicitare a subvenției în avans, al planului de afaceri şi al declaraţiei pe propria răspundere pot fi descărcate de pe pagina web a Agenției de Intervenție și Plăți în Agricultură: http://aipa.gov.md/ro/content/cereri-%C5%9Fi-formulare-obligatorii-pentru-accesarea-subven%C8%9Biilor-%C3%AEn-avans |
Unde vă puteți adresa, datele de contact ale prestatorului |
Agenţia de Intervenție şi Plăţi pentru Agricultură, www.aipa.gov.md MD-2004, mun. Chişinău, bd. Ștefan cel Mare şi Sfânt 162, Tel: 022 222 892; Linia fierbinte 022 213 333, e-mail: aipa@aipa.gov.md Oficiile teritoriale: Oficiul teritorial Chișinău (mun. Chișinău, bd. Ștefan cel Mare, 162, etaj. 12, bir. 1210, Tel. 022220393). Raza de deservire: mun. Chișinău, Ialoveni, Strășeni, Criuleni, Anenii Noi, Dubăsari Oficiul teritorial Cahul (or. Cahul, str. Vasile Alecsandri, 102, Tel: 0299 33121). Raza de deservire: Cahul, Taraclia, Cantemir, Vulcănești. Oficiul teritorial Edineț (or. Edineț, șos. Bucovinei, 37, Tel: 024624112). Raza de deservire: Edineț, Briceni, Ocnița, Dondușeni Oficiul teritorial Florești (or. Florești, str. Victoriei, 2, Tel: 025027022). Raza de deservire: Florești, Soroca. Oficiul teritorial Bălți (mun. Bălți, str. Calea Ieșilor, 26, etaj. 3, Tel: 023 135 604). Raza de deservire: mun. Bălți, Glodeni, Râșcani, Fălești, Drochia, Sângerei Oficiul teritorial Orhei (or. Orhei, str. Ion Creangă 1, Tel: 023 533 291). Raza de deservire: Orhei, Telenești, Rezina, Șoldănești. Oficiul teritorial Hâncești (or. Hâncești, str. Hîncu Mihalcea, nr. 123, Tel: 026923610). Raza de deservire: Hâncești, Cimișlia, Leova. Oficiul teritorial Ungheni (or. Ungheni str. Națională, 7, Tel: 023625249). Raza de deservire: Ungheni, Călărași, Nisporeni. Oficiul teritorial U.T.A Găgăuzia (or. Comrat str. Pobedî, 58, Tel: 029 829 779). Raza de deservire: Comrat, Ceadâr-Lunga, Basarabeasca. Oficiul teritorial Căușeni (or. Căușeni, str. Mateevici 9, of. 40, Tel: 024 321 110). Raza de deservire: Căușeni, Ștefan Vodă. |
Costuri | Serviciul este oferit gratuit. |
Alte informații |
Condițiile de subvenționare, sumele oferite, detalierea activităților susținute sunt descrise în Regulamentul privind condițiile şi procedura de acordare a subvențiilor în avans pentru proiectele start-up din Fondul naţional de dezvoltare a agriculturii şi mediului rural (Hotărârea Guvernului nr. 507 din 30 mai 2018).
|